Pro svojí domácí síť jsem si pořídil wi-fi AP Airport Express. Hlavní důvod pro pořízení byla schopnost Airportu streamovat audio z iTunes. Pro tyto účely jsem používal software Airfoil, ale kvalita zvuku a výpadky v přehrávání byly neúnosné, tak jsem se rozhodl vyzkoušet řešení od Applu. Cena Airport Express není (na poměry Applu u nás) nijak extrémně závratná - cca 2,5 tis. vč. DPH.Co všechno Airport Express umí? Kromě wi-fi routeru pro obě pásma (2.6GHz i 5GHz) umí připojit a sdílet tiskárnu a audio. Tiskárnu lze připojit pomocí USB, pro audio je výstup kombinovaný stereo 3.5mm jack a optický SPDIF (obdobně jako je tomu třeba u první generace hliníkových MacBooků). Kromě těchto konektorů je na Airportu ještě zdířka RJ-45 pro připojení do ethernetu a tlačítko pro reset zařízení. Diodu má Airport pouze jednu, ale dvoustavovou (zelená/oranžová). U diody lze nastavit jestli má při provozu stále svítit nebo blikat v případě probíhající aktivity na síti. Měl jsem trochu obavy z přehřívání (Airport je opravdu miniaturní krabička navíc s integrovaným zdrojem), ale teplota zařízení je podobná jako u jiného routeru (hodnoceno subjektivním testem rukou:).

Konfigurace Airportu probíhá pomocí nástroje Airport Utility, webové rozhraní router nemá. Airport Utility umožňuje nastavit typ Wi-Fi sítě (802.11n v 2.6GHz, v 2.5GHz nebo kombinované 802.11b/g/n nebo 802.11a/n), SSID, název zařízení. Pro zabezpečení bezdrátové sítě lze použít pouze WPA2 Personal nebo Enterprise, což ale není na škodu, spíš naopak (slabší zabezpečení WEP Airport nenabízí). Airport lze provozovat v několika režimech - v režimu klasického Wi-Fi bodu nebo režimu retranslace (ale pouze v kombinaci s dalšími stanicemi Airport Express nebo Extreme).

Sdílení internetu - Airport nabízí tři režimy sdílení internetu - sdílení veřejné adresy, distribuci rozsahu IP adres a bridge režim. V prvním režimu umožňuje nastavit překlad adres na vnitřní IP (NAT) a lze definovat jednu stanici jako virtuální server nebo určovat samostatně jednotlivé porty TCP a UDP. V režimu sdílení a distribuce rozsahu lze konfigurovat nastavení DHCP serveru. Já jsem zůstal u bridge režimu, protože mám Airport součástí již existující sítě. O nic jsem se nemusel starat, Airport si sám přiděluje rozsah a vše nastavil. Prostě (opět) It works.

Sdílení tiskárny - po připojení tiskárny k USB konektoru Airport detekoval typ tiskárny (v mém případě HP LaserJet P1005) a začal jí nabízet ke sdílení pomocí technologie Bonjour. Na Macu poté stačilo přidat další tiskárnu a v záložce Default se tiskárna ihned nabídla. Pod Windows lze použít také buď Bonjour (musí se doinstalovat) nebo stačí tiskárnu připojit jako lokální s portem TCP/IP a funguje vše také bez problémů.

Poslední, ale pro mě nejdůležitější funkcí, je přenos audia do zesilovače. Airport umí přehrávat audio z iTunes (v terminologii Applu se tento přenos nazývá Airtunes). Přenos audia je bez ztráty kvality, oficiálně pouze z iTunes (díky prolomení protokolu Airtunes ale existují i další programy, které umí posílat audio do Airportu). Přenos je omezen pouze na audio soubory (u videa by byl problém se synchronizací s obrazem, při spuštění přehrávání je cca 1-2 sec. prodleva, Airport si musí vytvořit buffer aby dokázal pokrýt případně snížení přenosové rychlosti a hrál plynule). Díky technologii Bonjour se Airtunes nabízí v celé mojí lokální síti (tzn. je úplně jedno jestli mám MacBook připojen k původní Wi-Fi, kabelem do ADSL routeru nebo přes Wi-Fi k Airportu). Není potřeba ani konfigurovat IP adresu nebo nějakou cestu, vše se zdetekuje automaticky. Samotné přehrávání je velice kvalitní, na připojeném receiveru Sony STR-DB870 a 2x170W + 2x100W repro jsem nepoznal žádný rozdíl oproti přehrávání přes kabel (ale jednalo se o přehrávání MP3 a MP4 souborů s bitratem 196-256kbps, audiofilové prominou). Airtunes má údajně zvládat i AAC audio, to jsem zatím nezkoušel. Příjemně mě překvapilo, že odezva na změnu hlasitosti nebo zastavení přehrávání skladby je okamžitá. Pouze spuštění přehrávání trvá kolem 1-2 sekund, ale iTunes tento stav indikuje a zobrazený čas skladby koresponduje s tím, co se skutečně přehrává.

Technologie Bonjour mě zaujala díky Airportu natolik, že se k ní někdy určitě vrátím - disponuje jí totiž i spousta ostatních zařízení od Applu. Např. aplikace Remote pro iPhone pomocí Bonjour vyhledává iTunes - takže nebyl problém mít na 2.6GHz Wi-Fi síti připojen iPhone který komunikoval s iTunes MacBooku připojeného na 5GHz Wi-Fi síti Airportu. Aniž by se muselo cokoli nastavovat.

První dojmy z Airport Express jsou velice pozitivní, překvapilo mě kolik funkcí (i skrytých a neinzerovaných na apple.com) toto zařízení má a jak jednoduše lze všechno nastavit.






Leave a Reply.